Tallers de secundària

AMB LA TASSA PEL MÀNEC: CINEFÒRUM SOBRE EL PROCÉS D’ELABORACIÓ DEL CAFÈ

Cinefòrum sobre el procés d’elaboració del cafè explicat per manresans originaris de països productors, reflexionant dels beneficis del comerç just. Històries que ens acostes a la realitat de les migracions i al poder com a consumidors per canviar les causes de la desigualtat.

Durada: 1 hora
Destinataris: 4rt d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.

APRENEM DELS CONFLICTES (taller de dues sessions!)

TALLER 1: ELS CONFLICTES: QUÈ SÓN I COM EM PREPARO QUAN APAREIXEN?
TALLER 2: LA COMUNICACIÓ EN ELS CONFLICTES: COMUNICACIÓ NOVIOLENTA EN EL CONFLICTES
(OPCIÓ DE FER-LOS PER SEPARAT)

Durada: Dues sessions d’1:30h (amb 7-15 dies de distància entre els dos tallers)
Destinataris: ESO, Batxillerat i Mòduls.

LA GUERRA ÉS A LES NOSTRES MANS? QUÈ TENEN A VEURE ELS CONFLICTES AMB LA NOSTRA VIDA?

Mitjançant un joc de rol inspirat en la realitat de la República Democràtica del Congo es promou la reflexió sobre l’ús de les noves tecnologies. A partir de  visibilitzar  el mineral coltan com a generador de conflictes, revisem el nostre paper com a consumidors i consumidores. Dues hores de rol distès, fins i tot divertit, però alhora intens i generador de conflictes.
Sabràs defensar el teu paper? Sabràs posar-te al lloc dels grups armats o de la població civil?

Durada: 2 hores
Destinataris: alumnes de 4t d’ESO i batxillerat.

CONSUM REBEL, CONSCIÈNCIA CRÍTICA

Activitat per reflexionar sobre el consumisme promogut pel model capitalista, la influència de la moda, la pressió social, una mirada en clau de gènere/sexista. Treballem el pensament crític al voltant de conductes que ens venen marcades per la societat de consum i posem èmfasi en el nostre poder com a consumidores i consumidors.

Durada: 1h.
Destinataris: 1r i 2n d’ESO.
Material: ordinador, projector i equip de so

QUÈ SON ELS CONFLICTES I COM PUC PREPARAR-ME?

Parlem del tipus de posicionament que tenim envers els conflictes, què els provoquen i els rols de poder que els propicien. Amb dinàmiques d’autoconeixement, s’intenta aprofundir en les realitats personals, les relacions de cadascú amb els conflictes, les violències estructurals, etc.

Destinataris: ESO i batxillerat

Durada: 1h 30 min

LA COMUNICACIÓ NO VIOLENTA ALS CONFLICTES

Treballar la comunicació per gestionar conflictes, utilitzant l’empatia per comprendre les actituds i trobar alternatives per a relacions més saludables i respectuoses.

Destinataris: ESO i Batxillerat

Durada: 1h 30min

EN BUSCA DE REFUGI

Aquest taller vol mostrar, amb un alt contingut emocional i vivencial, experiències de persones reals en temps de guerra i en el moment que han hagut de fugir del seu país. Expliquem les causes de les migracions, definim què vol dir “persona refugiada”, tot analitzant les polítiques de migració europees i com, aquestes, afecten a la creació de les vies de fugida. Son segures i/o legals? Quina diferència hi hagut entre les vies de fugida de les persones d’Ucraïna i les de Síria en els darrers anys? Com hem reaccionat la població d’Europa? Quines son les causes?

Durada: 1:30h
Destinataris: 3r i 4t d’ESO, Batxillerat i Cicles.

 FAST FASHION: LA ROBA QUE MATA

L’activitat vol reflexionar sobre la indústria tèxtil, la roba que portem i de la importància del consum responsable (individual, social, econòmic i ambiental) i del poder que tenim com a consumidors i consumidores per transformar el món.

L’activitat inclou diferents propostes per tal d’educar en valors mitjançant diferents dinàmiques individuals i grupals, així com la visualització de fragments de diversos reportatges relacionats amb la temàtica.

Durada: 1h
Destinataris: 1r i 2n d’ESO

ÉS HORA D’ACOLLIR(-NOS)

Diàleg a l’aula per la cultura de la pau en l’actual situació de diversitat cultural entre persones de diversos orígens a casa nostra. Aquest taller pretén generar diàleg a l’aula, fomentant la informació tant de les comunitats migrades com el sentir de la comunitat autòctona. Pretenem generar un espai segur per, a través del diàleg, generar empatia cap a totes aquestes realitats i entendre els processos migratoris, especialment del sud global i l’impacte que estan tenint en totes les persones.

Durada: 1:30h
Destinataris: 1r a 3r d’ESO

LA COMUNICACIÓ COM A EINA DE TRANSFORMACIÓ

Proposem reflexionar sobre la figura del periodisme i, actualment, dels creadors de continguts com a figures influents de cara a la preservació, o no, dels DDHH, a l’expansió d’estereotips o a la unificació de pensament, entre d’altres, que proliferen una percepció nula o esbiaixada de la justícia global, la cooperació o valors democràtics.

A partir d’imatges i casos reals, proposarem un col·loqui sobre la manipulació mediàtica per part dels mitjans, causes i conseqüències i entrarem en la nostra responsabilitat com a nous creadors de contingut. També manipulem? De quina manera? Tenim responsabilitat sobre les tendències socials i les desigualtats?

Durada: 1:30h.

Destinataris: 4t d’ESO i Batxillerat.
Material: ordinador, projector i equip de so

TALLER DE CONTRAANUNCIS

Analitzar la publicitat i els seus objectius (claus d’interpretació, consum). Visualitzar material, crear un contra-anunci i presentar-lo per promoure la reflexió crítica sobre el consum.

Durada: 1:30h
Destinataris: 1r a 3r d’ESO

VISITA A LA CASA PER LA PAU I LA SOLIDARITAT FLORS SIRERA

Coneix la tasca de les ONGD a Manresa i la nostra petjada al món. La visita es podrà combinar amb diferents activitats relacionades amb exposicions temporals, tallers, contes o cinefòrum…

CAMÍ D’EMOCIONS DEL RESPECTE A LA COOPERACIÓ 

Ruta matinal per indrets de la ciutat per reflexionar sobre el concepte de respecte des de diferents dimensions: cap a un mateix, cap als altres i cap a la natura, partint de la memòria històrica i fets que van succeir a casa nostra com la Guerra Civil, desplaçaments forçosos i tot allò que genera divisió social. Proposem reconèixer diferents petjades culturals i ideològiques a la ciutat i veure com han condicionat les relacions entre les persones i l’evolució de la ciutat. Proposem fer debat sobre com condicionen els valors a la vida diària dels joves i quina relació tenen amb el fet de conviure amb persones procedents d’altres cultures. Som un poble acollidor?

Tipus d’activitat: Itinerari guiat
Destinataris: ESO, Batxillerat i Mòduls.

ERRORS DEL SISTEMA: DESPROGRAMEM EL RACISME

L’objectiu principal és comprendre el racisme com una estructura social. Això implica prendre consciència dels privilegis i les opressió que se’n deriven. Finalment, es busca generar propostes concretes de canvi per tal d’erradicar aquesta estructura racista.

Durada: 2h.

Destinataris: Eso, batxillerat, cicles

Material: ordinador, projector i equip de so

X