Cinefòrum sobre el procés d’elaboració del cafè explicat per manresans originaris de països productors, reflexionant dels beneficis del comerç just. Històries que ens acostes a la realitat de les migracions i al poder com a consumidors per canviar les causes de la desigualtat.
Durada: 1 hora
Destinataris: 4rt d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.
Durada: Dues sessions d’1:30h (amb 7-15 dies de distància entre els dos tallers)
Destinataris: ESO, Batxillerat i Mòduls.
Mitjançant un joc de rol inspirat en la realitat de la República Democràtica del Congo es promou la reflexió sobre l’ús de les noves tecnologies. A partir de visibilitzar el mineral coltan com a generador de conflictes, revisem el nostre paper com a consumidors i consumidores. Dues hores de rol distès, fins i tot divertit, però alhora intens i generador de conflictes.
Sabràs defensar el teu paper? Sabràs posar-te al lloc dels grups armats o de la població civil?
Durada: 2 hores
Destinataris: alumnes de 4t d’ESO i batxillerat.
Activitat per reflexionar sobre el consumisme promogut pel model capitalista, la influència de la moda, la pressió social, una mirada en clau de gènere/sexista. Treballem el pensament crític al voltant de conductes que ens venen marcades per la societat de consum i posem èmfasi en el nostre poder com a consumidores i consumidors.
Durada: 1h.
Destinataris: 1r i 2n d’ESO.
Material: ordinador, projector i equip de so
Parlem del tipus de posicionament que tenim envers els conflictes, què els provoquen i els rols de poder que els propicien. Amb dinàmiques d’autoconeixement, s’intenta aprofundir en les realitats personals, les relacions de cadascú amb els conflictes, les violències estructurals, etc.
Destinataris: ESO i batxillerat
Durada: 1h 30 min
Treballar la comunicació per gestionar conflictes, utilitzant l’empatia per comprendre les actituds i trobar alternatives per a relacions més saludables i respectuoses.
Destinataris: ESO i Batxillerat
Durada: 1h 30min
Aquest taller vol mostrar, amb un alt contingut emocional i vivencial, experiències de persones reals en temps de guerra i en el moment que han hagut de fugir del seu país. Expliquem les causes de les migracions, definim què vol dir “persona refugiada”, tot analitzant les polítiques de migració europees i com, aquestes, afecten a la creació de les vies de fugida. Son segures i/o legals? Quina diferència hi hagut entre les vies de fugida de les persones d’Ucraïna i les de Síria en els darrers anys? Com hem reaccionat la població d’Europa? Quines son les causes?
Durada: 1:30h
Destinataris: 3r i 4t d’ESO, Batxillerat i Cicles.
L’activitat vol reflexionar sobre la indústria tèxtil, la roba que portem i de la importància del consum responsable (individual, social, econòmic i ambiental) i del poder que tenim com a consumidors i consumidores per transformar el món.
L’activitat inclou diferents propostes per tal d’educar en valors mitjançant diferents dinàmiques individuals i grupals, així com la visualització de fragments de diversos reportatges relacionats amb la temàtica.
Durada: 1h
Destinataris: 1r i 2n d’ESO
Diàleg a l’aula per la cultura de la pau en l’actual situació de diversitat cultural entre persones de diversos orígens a casa nostra. Aquest taller pretén generar diàleg a l’aula, fomentant la informació tant de les comunitats migrades com el sentir de la comunitat autòctona. Pretenem generar un espai segur per, a través del diàleg, generar empatia cap a totes aquestes realitats i entendre els processos migratoris, especialment del sud global i l’impacte que estan tenint en totes les persones.
Durada: 1:30h
Destinataris: 1r a 3r d’ESO
Proposem reflexionar sobre la figura del periodisme i, actualment, dels creadors de continguts com a figures influents de cara a la preservació, o no, dels DDHH, a l’expansió d’estereotips o a la unificació de pensament, entre d’altres, que proliferen una percepció nula o esbiaixada de la justícia global, la cooperació o valors democràtics.
A partir d’imatges i casos reals, proposarem un col·loqui sobre la manipulació mediàtica per part dels mitjans, causes i conseqüències i entrarem en la nostra responsabilitat com a nous creadors de contingut. També manipulem? De quina manera? Tenim responsabilitat sobre les tendències socials i les desigualtats?
Durada: 1:30h.
Destinataris: 4t d’ESO i Batxillerat.
Material: ordinador, projector i equip de so
Analitzar la publicitat i els seus objectius (claus d’interpretació, consum). Visualitzar material, crear un contra-anunci i presentar-lo per promoure la reflexió crítica sobre el consum.
Durada: 1:30h
Destinataris: 1r a 3r d’ESO
Coneix la tasca de les ONGD a Manresa i la nostra petjada al món. La visita es podrà combinar amb diferents activitats relacionades amb exposicions temporals, tallers, contes o cinefòrum…
Ruta matinal per indrets de la ciutat per reflexionar sobre el concepte de respecte des de diferents dimensions: cap a un mateix, cap als altres i cap a la natura, partint de la memòria històrica i fets que van succeir a casa nostra com la Guerra Civil, desplaçaments forçosos i tot allò que genera divisió social. Proposem reconèixer diferents petjades culturals i ideològiques a la ciutat i veure com han condicionat les relacions entre les persones i l’evolució de la ciutat. Proposem fer debat sobre com condicionen els valors a la vida diària dels joves i quina relació tenen amb el fet de conviure amb persones procedents d’altres cultures. Som un poble acollidor?
Tipus d’activitat: Itinerari guiat
Destinataris: ESO, Batxillerat i Mòduls.
L’objectiu principal és comprendre el racisme com una estructura social. Això implica prendre consciència dels privilegis i les opressió que se’n deriven. Finalment, es busca generar propostes concretes de canvi per tal d’erradicar aquesta estructura racista.
Durada: 2h.
Destinataris: Eso, batxillerat, cicles
Material: ordinador, projector i equip de so